خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1400/02/05 - 16:02
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : بین الملل
گلرو تاکید کرد؛

محکومیت جنگ و عدم مداخله در امور داخلی موضع صریح جمهوری اسلامی درباره یمن

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس با اشاره به موضع صریح جمهوری اسلامی درباره یمن، گفت: توقف فوری جنگ، رفع محاصره کامل، خروج نیروهای اجنبی از این کشور و حمایت از گفت‌وگوهای یمنی- یمنی به عنوان اقدامات فوری و ضروری باید انجام گیرد و ایران نیز همیشه ضمن محکومیت جنگ بر عدم مداخله در امور داخلی یمن تاکید داشته است.

عباس گلرو در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به سیاست جمهوری اسلامی ایران در مقابل یمن، گفت: جنگ تمام عیاری حدود 6 سال از سوی سعودی‌ها علیه مردم بی‌پناه یمن تحت حمایت آمریکایی‌ها و برخی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای شکل گرفت، در واقع جنایتی در یمن رخ داد که از آن به عنوان فجیع ترین بحران انسانی یاد می‌شود، بحرانی که به موجب آن بیش از  20 میلیون نفر از مردم نیازمند به کمک‌های انسانی این کشور و دچار وبا و قحطی و دیگر مسائل شدند.



رئیس کمیته روابط خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: جمهوری ایران همیشه بر استقلال یمن و احترام به حاکمیت آن تاکید داشته و معتقد است که مسائل داخلی یمن به یمنی‌ها مرتبط است و هیچ کشوری حق مداخله ندارد. بنابراین جنگ تحمیلی علیه یمن را محکوم می‌کنیم. با توجه به حملات هدفمند عربستان سعودی علیه یمن به ویژه تجمعات انسانی و غیرنظامیان روشن بود که سعودی‌ها دنبال انتقام گیری از مردم یمن است چراکه مردم یمن نمی‌خواستند تحت سلطه هیچ کشوری از جمله عربستان قرار بگیرند.



نماینده مردم سمنان، مهدی شهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی افزود: در شرایطی که یمن به لحاظ زمینی، هوایی و دریایی در محاصره عربستان بود، جمهوری اسلامی پیگیر ارسال کمک‌های بشر دوستانه به یمن بود اما با کارشکنی و خباثت عربستان نتوانستیم کمک‌های دارویی و بهداشت و درمان را به یمن ارسال کنیم.



گلرو با بیان اینکه جمهوری اسلامی همیشه از فرایندهای سیاسی و مذاکرات ژنو درباره یمن حمایت کرده است، گفت: مذاکرات استکهلم نیز با حمایت جمهوری اسلامی ایران شکل گرفت، انصارالله یمن نیز حکیمانه عمل کرد و همیشه دنبال مذاکره برای حل بحران بود و منعطفانه برخورد کرد، آنها حتی طرحی را آماده کردند و با سازمان ملل هم مشورت شد اما در دوره ترامپ به دلیل کارشکنی‌های صورت گرفته نه تنها طرح را ناکام گذاشتند بلکه انصارالله را یک گروه تروریستی اعلام کردند.



عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به همکاری‌های ایران با آقای مارتین گریفیتس فرستاده ویژه سازمان ملل در امور ، تصریح کرد: سفر وی به تهران نیز نشان‌گر حسن نیت جمهوری اسلامی برای کمک به حل بحران یمن بود. در مجموع چند اقدام اساسی باید انجام بگیرد؛ نخست ضرورت توقف فوری جنگ در یمن از جانب نیروهای سعودی، اماراتی و مزدوران در داخل است، دوم ضرورت رفع محاصره کامل زمینی، دریایی و هوایی از طرف عربستان و متحدین، سوم خروج نیروهای مزدور اجنبی که در یمن علیه مردم یمن می جنگند و چهارم حمایت از گفت‌وگوهای داخلی بین طرف‌های یمنی تحت نظر سازمان ملل است تا اینکه یمنی‌ها حکومت و دولت مورد نظر خود را تشکیل دهند./



پایان پیام

  • کد خبر : 318115
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار